Formula 1 sezona 2025/26 - raspored, favoriti i kalendar F1
Formula 1 sezona 2025/26. konačno je počela, a već prvi trkački vikend u Melburnu nagovestio je da nas čekaju uzbudljiva dešavanja u 75. godišnjici od osnivanja F1. Rekordan kalendar sa 24 trke garantuje spektakl širom sveta, dok se timovi suočavaju sa poslednjom sezonom aktuelnih pravila pre nego što 2026. donese velike tehničke promene.
Ovosezonski raspored donosi neka značajna pomeranja. Melburn je ponovo otvorio sezonu, prvi put od 2019, dok su Bahrein i Saudijska Arabija prebačeni na april zbog Ramazana.
Abu Dabi će 7. decembra zatvoriti eru sadašnje generacije bolida pre velikih promena koje slede 2026. godine. Takođe, kalendar će ponovo imati šest sprint trka, a Belgija će preuzeti mesto Austrije među domaćinima alternativnog formata.
Već u Australiji videli smo neočekivane preokrete – Lando Noris je trijumfovao u teškim uslovima, dok je Maks Ferstapen završio iza njega, što nije bio scenario kakav su mnogi predviđali.
Luis Hamilton je debitovao u Ferariju, dok su Meklaren i Ferari pokazali da su spremni da preuzmu primat. Red Bul se suočava s izazovima, a Mercedes se nada da će pronaći put ka vrhu.
Još veća promena dolazi u vozačkom sastavu. Samo tri tima su zadržala postave s kojima su započeli 2024. godinu, dok je prelazak Luisa u Ferari označen kao najvažniji transfer u istoriji Formule 1, čak može da se spomene i kada se priča o istoriji sporta.
U međuvremenu, Red Bul i dalje razmatra konačan sastav za 2025, dok neizvesnost oko budućnosti Serhija Pereza ostaje otvorena tema, uprkos njegovom ranijem dvogodišnjem produženju ugovora.
Borba za titulu tek je počela, ali je već jasno da će konkurencija biti nikad jača. Uz sprint trke koje donose dodatnu neizvesnost i sve veći broj mladih talenata koji žele svoje mesto među elitom, sezona 2025/26 mogla bi doneti najveću neizvesnost u poslednjoj deceniji. Sledeća stanica – Šangaj, gde će timovi nastaviti borbu za dragocene bodove i potvrdu statusa favorita.
No, pre toga pogledajte statistiku za Formulu 1 2025. godine koju za vas priprema Balkan Bet kladionica, a možete se podsetiti srodne teme – Formula 1 pravila i staze.
Formula 1 kalendar za sezonu 2025/26
Datum |
Država |
Staza |
14-16. mart |
Australija |
Melburn |
21-23. mart |
Kina |
Šangaj |
4-6. april |
Japan |
Suzuki |
11-13. april |
Bahrein |
Sakhir |
18-20. april |
Saudijska Arabija |
Džeda |
2-4. maj |
SAD |
Majami |
16-18. maj |
Italija |
Imola |
23-25. maj |
Monako |
Monako |
30. maj - 1. jun |
Španija |
Barselona |
13-15. jun |
Kanada |
Montreal |
27-29. jun |
Austrija |
Špilberg |
4-6. jul |
Velika Britanija |
Silverston |
25-27. jul |
Belgija |
Spa |
1-3. avgust |
Mađarska |
Budimpešta |
29-31. avgust |
Holandija |
Zandvort |
5-7. septembar |
Italija |
Monca |
19-21. septembar |
Azerbejdžan |
Baku |
3-5. oktobar |
Singapur |
Singapur |
17-19. oktobar |
SAD |
Ostin |
24-26. oktobar |
Meksiko |
Meksiko Siti |
7-9. novembar |
Brazil |
Sao Paulo |
20-22. novembar |
SAD |
Las Vegas |
28-30. novembar |
Katar |
Lusail |
5-7. decembar |
Abu Dabi |
Jas Marina |
Kalendar Formule 1 počeo je prvom trkom u novoj sezoni. Bio je to spektakl u Melburnu, a pobedu na stazi Albert Park odneo je Lando Noris iz Meklarena. Kišni uslovi su zakomplikovali trku, ali Britanac je uspeo da izdrži pritisak i stigne do pete pobede u karijeri
Iza sebe je ostavio aktuelnog šampiona Maksa Ferstapena iz Red Bula i Džordža Rasela iz Mercedesa.
Noris je iskoristio pol poziciju i tokom trke pravio ključne poteze koji su mu omogućili da dominira u teškim vremenskim uslovima.
Iza vodeće trojke, sjajnu vožnju prikazao je Aleksander Albon, koji je u Vilijamsu završio na četvrtom mestu, dok je Andrea Kimi Antoneli debitovao u Formuli 1 na impresivan način, završivši kao peti u svom prvom nastupu za Mercedes.
Lens Strol je osvojio šesto mesto za Aston Martin, dok su preostale bodove upisali Niko Hulkenberg (Zauber), Šarl Lekler (Ferari), Oskar Pjastri (Meklaren) i Luis Hamilton, koji je u svom debitantskom nastupu za Ferari završio na desetoj poziciji.
Britanski mediji su istakli da je Britanac poreklom iz Granade bio nezadovoljan konstantnim radio porukama iz boksa, što je dodatno uticalo na njegovu koncentraciju tokom trke.
Već u krugu za zagrevanje dogodio se prvi incident kada je Isak Hadžar izleteo sa mokre staze, zbog čega je start trke odložen za 15 minuta. Haos se nastavio već u prvom krugu, kada je sa staze izleteo Džek Duan iz Alpina, što je dovelo do izlaska vozila bezbednosti. Samo krug kasnije, Karlos Sainc iz Vilijamsa takođe je završio van staze, što je dodatno zakomplikovalo trku.
Tokom celog toka trke vozilo bezbednosti je više puta izlazilo na stazu zbog različitih incidenata, ali Noris je uspeo da kontroliše situaciju i zadrži vođstvo, koristeći svaku priliku da uveća svoju prednost. Kišni uslovi su zadavali probleme mnogim vozačima, a na kraju je trku završilo samo 14 vozača.
Norisova pobeda u Australiji donela je novi zamah Meklarenu, koji je pokazao odličnu brzinu i strategiju na startu sezone.
Kalendar F1 sledeći izazov omogućava u vidu Velike nagrade Kine u Šangaju. Formula 1 raspored za sezonu 2025/26 možda i nikada nije bio uzbudljiviji. Raspored Formule 1 je takav da nas očekuje još jedna uzbudljiva godina i nastavak ljute borbe za šampionski tron u sezoni 2025.
Formula 1 favoriti
Vozač |
Tim |
Šanse za titulu |
Lando Noris |
Meklaren |
Glavni favorit |
Šarl Lekler |
Ferari |
Ozbiljan konkurent |
Maks Ferstapen |
Red Bul |
Zbog rezultata uvek kandidat za titulu |
Luis Hamilton |
Ferari |
Faktor iznenađenja, iskustvo mu je plus |
Oskar Pjastri |
Meklaren |
Može pomrsiti račune favoritima |
Džordž Rasel |
Mercedes |
Lider tima, u borbi za pobede |
Karlos Sainc |
Vilijams |
Očekuje se napredak, ali nije među favoritima |
Andrea Kimi Antoneli |
Mercedes |
Debitant pod velikim pritiskom |
Lijam Loson |
Red Bul |
Neizvesno kako će se prilagoditi ulogama u timu |
Fernando Alonso |
Aston Martin |
Iskustvo mu daje nadu da može ponekad pobediti |
Sezona 2025. u Formuli 1 donosi brojne promene i neizvesnost. Vozači formule 1 će nesumnjivo prirediti očekivana uzbuđenja.
Međutim, pitanje koje se postavlja jeste da li će se britanska legenda brzo prilagoditi novom timu ili će Šarl Lekler preuzeti ulogu lidera u crvenom bolidu.
Očekuje se da će ova sezona biti posebno uzbudljiva jer je poslednja u trenutnoj eri pravila, pre nego što 2026. stignu velike promene u aerodinamici, motorima i bezbednosnim standardima.
Maks Ferstapen ulazi u novu sezonu sa daleko manjim očekivanjima nego prethodnih godina. Njegov Red Bul više ne deluje dominantno kao ranije, a tim je već u završnici prošle sezone imao problema sa performansama.
Premda je Ferstapen zabeležio sedam pobeda u prvih deset trka 2024, u preostalih 14 trka uspeo je da pobedi samo dva puta, dok su rivali poput Meklarena i Ferarija počeli da preuzimaju primat. Za ovu sezonu predviđa se da Red Bul neće imati bolid u samom vrhu, već da će biti treći ili četvrti po snazi, dok se najveće šanse za dominaciju daju Meklarenu i Ferariju.
Najveći favorit za titulu konstruktorskog šampiona, prema kladioničarima i analitičarima, jeste Meklaren. Lando Noris se prošle sezone našao u poziciji da se bori za titulu kada je Red Bul počeo da posustaje, ali nekoliko grešaka tima i njegovih ličnih propusta koštali su ga bolje pozicije.
Ipak, njegov tim deluje spremno za novi izazov, a Oskar Pjastri je vozač koji može dodatno da zakomplikuje situaciju, jer je već pokazao da ima brzinu i agresivnost potrebnu za borbu u vrhu.
Dolazak Hamiltona u Ferari za pola milijarde evra izazvao je ogroman interes javnosti, ali mnogi analitičari smatraju da bi Lekler mogao da bude glavna uzdanica italijanskog tima. Monegašanin je dugogodišnji vozač Ferarija i već zna kako funkcioniše ekipa, dok će “Čoveku od milijardu dolara” biti potrebno neko vreme da se prilagodi nakon više od decenije provedene u Mercedesu.
Osim Ferarija i Meklarena, Mercedes i Red Bul se očekuju u borbi za pobede, ali nije izvesno da li će moći da pariraju dva vodeća tima. Džordž Rasel preuzima ulogu lidera Mercedesa nakon odlaska Lua, dok se posebna pažnja usmerava ka Andrei Kimiju Antoneliju, 18-godišnjem talentu koji će debitovati u F1 i odmah biti pod velikim pritiskom.
Ove sezone na gridu će se naći čak šest vozača koji prvi put startuju punu sezonu, što dodatno povećava nepredvidivost šampionata. Lijam Loson će biti novi timski kolega Ferstapenu u Red Bulu, dok će Karlos Sainc pokušati da podigne Vilijams iz dna tabele nakon što je izgubio mesto u Ferariju.
Uzbudljive promene su i u drugim timovima – Oliver Berman debituje za Has, Džek Duan se priključuje Alpinu, dok je prošlogodišnji šampion F2 Gabrijel Bortoleto sada vozač Zaubera.
Ako se prisetimo prethodnih sezona, jasno je da je Formulu 1 teško predvideti, ali jedno je sigurno – ova sezona bi mogla doneti jednu od najneizvesnijih borbi za titulu u poslednjih nekoliko godina. Potencijalno čak pet, šest ili čak sedam vozača moglo bi se naći u igri za šampionat, a prvi odgovori stižu već na Velikoj nagradi Kine.
Analiza sprint trka i njihov uticaj na sezonu 2025/26
Formula 1 sprint trke su postale sastavni deo kalendara otkako su uvedene 2021. godine, a u sezoni 2025/26. nas očekuje čak šest sprint vikenda. Ovaj format ne samo da menja dinamiku trkačkog vikenda, već i utiče na strategije timova, način pripreme bolida, raspodelu bodova i način na koji vozači pristupaju takmičenju.
Kako sprint vikendi funkcionišu?
Sprint vikendi imaju drugačiji raspored u odnosu na standardne trkačke vikende. Petak donosi jedan trening i kvalifikacije za sprint, dok se u subotu vozi sprint trka koja traje 100 km i donosi bodove najboljima.
Glavne kvalifikacije za nedeljnu trku održavaju se nakon sprinta. Sprint trke nisu samo brzi obračuni već i ključni trenutak za osvajanje bodova i podešavanje bolida za glavnu trku.
Koje staze su domaćini sprint trka u sezoni 2025/26?
U sezoni 2025. sprint format će biti vožen na sledećim stazama:
- Kina (Šangaj)
- SAD (Majami)
- Belgija (Spa-Francorchamps)
- SAD (Ostin)
- Brazil (Interlagos)
- Katar (Lusail)
Ove staze su pažljivo izabrane zbog svojih mogućnosti za preticanja, izazovnih krivina i strateškog značaja za šampionat.
Kako sprint trke utiču na strategiju timova?
Sprint format menja tradicionalni pristup timova u nekoliko ključnih aspekata kada je Formula jedan u pitanju:
- Agresivniji pristup vozača – s obzirom na to da sprint donosi bodove za prvih osam vozača (8 bodova za pobednika, pa redom do jednog boda za osmo mesto), vozači su motivisani da rizikuju više nego u tradicionalnim trkama.
- Manji broj treninga – timovi imaju samo jedan trening pre sprint kvalifikacija, što znači da moraju brzo pronaći optimalno podešavanje bolida.
- Veća šansa za nepredviđene rezultate – sprint vikendi često favorizuju vozače koji su spremni na agresivnu vožnju, a istorija nam pokazuje da su sprint trke donele nepredvidive pobednike i pomešane startne poretke.
Ko su favoriti za sprint vikende?
- Meklaren i Ferari – brzina u jednom krugu mogla bi ih učiniti najjačim timovima u sprint trkama.
- Red Bul – Ferstapenova sposobnost vožnje na limitu može biti presudna u plasmanu ovog mladog bolida.
- Mercedes – Džordž Rasel i Andrea Kimi Antoneli mogli bi imati prednost na stazama koje zahtevaju konstantan tempo i čuvanje pneumatika.
Sprint vikendi donose dodatnu dozu uzbuđenja i povećavaju neizvesnost u šampionatu. Kako sezona bude odmicala, sprint bodovi bi mogli biti sve važniji u borbi za titulu, posebno u situaciji kada nekoliko timova ima podjednako konkurentne bolide.
Statistika i rekordi koji mogu pasti u sezoni 2025/26
Nova sezona donosi brojne prilike za obaranje istorijskih rekorda. Vozači poput Maks Ferstapena, Landa Norisa i Luisa Hamiltona imaju priliku da uđu u anale sporta ukoliko nastave sa sjajnim vožnjama.
Koji rekordi su ugroženi?
- Najviše pobeda u sezoni
- Rekord: Maks Ferstapen (19 pobeda, 2023)
- Može li biti oboren? Sa 24 trke u kalendaru, ako neki tim dominira kao Red Bul 2023, mogućnost za 20+ pobeda u sezoni postaje realna.
- Najviše uzastopnih pobeda
- Rekord: Maks Ferstapen (10 pobeda zaredom, 2023)
- Mogući izazivači: Lando Noris, ako Meklaren zaista postane najbrži bolid; Šarl Lekler, ukoliko Ferari pronađe savršenu formu
- Najmlađi šampion u istoriji F1
- Rekord: Sebastijan Fetel (23 godine, 134 dana)
- Kandidati: Oskar Pjastri bi u slučaju osvajanja titule 2025. postao najmlađi šampion ikada
- Najviše osvojenih pol pozicija u sezoni
- Rekord: Sebastijan Fetel (15 pol pozicija, 2011)
- Kandidati: Lekler je poznat po izuzetnim kvalifikacijama i mogao bi dostići ili prestići ovaj rekord ako Ferari bude konkurentan
- Najviše osvojenih bodova u sezoni
- Rekord: Maks Ferstapen (575 bodova, 2023)
- Može li biti srušen? Uz veći broj trka i sprint vikenda, potencijalni šampion mogao bi dostići 600+ bodova
Može li Noris postati prvi Britanac sa titulom posle Hamiltona?
Hajde da sagledamo činjenice, pa će nam se “kasti” samo.
- Poslednji britanski šampion bio je Luis Hamilton 2020. godine.
- Meklaren ima šansu da osvoji prvu titulu posle 2008. kada je Hamilton pobedio za ekipu iz Vokinga.
- Noris je pokazao izuzetan tempo i ako izbegne greške koje su ga koštale 2024, mogao bi postati prvi britanski šampion posle pet godina.
Sve ovo su aduti koji govore da može, a da li je vreme… videćemo.
Hamilton u Ferariju – može li postati prvi Ferarijev šampion od 2007?
Ferari nije imao šampiona još od Kimija Raikonena 2007. godine. I to je činjenica. Da li je vreme za promenu? Može li Hamilton prekinuti sušnu seriju koja traje gotovo dve decenije?
Nesumnjivo je da ima ogromno iskustvo. Znanje je to, premda je već na zalasku. Zato odgovor na ovo pitanje treba tražiti u brzini prilagođavanja kako bi konkurisao za tesnu borbu i potencijalnu titulu.
Koliko dugo može trajati Ferstapenova dominacija?
- Tri uzastopne titule već ga stavljaju u elitnu grupu vozača, ali je pitanje može li produžiti dominaciju u eri kada se Red Bul suočava sa padom forme.
- Njegov rekord od 19 pobeda u sezoni može ostati netaknut ukoliko Red Bul ne pronađe rešenje za izazove s kojima se suočava.
Sezona 2025/26. donosi mnogo otvorenih pitanja i potencijalno obaranje ključnih rekorda. Sa više trka nego ikada, borba za titulu bi mogla biti jedna od najnapetijih u modernoj istoriji Formule 1. I baš zbog toga, doping u sportu mora biti aktuelna tema konstantno.
Da, istina je da skandali u Formuli 1 koji se tiču dopinga nisu česti, ali setimo se samo da su mnogi vozači godinama koristili lek takrin, koji uzimaju oboleli od Alchajmera, kako bi lakše zapamtili staze. Tu je i Frank Montanji, koji je dve godine bio suspendovan zbog pozitivnog nalaza na kokain.
Na kraju, verujemo da smo pokazali kako izgleda Formula 1 kalendar, kao i ko su sve i u kojoj meri Formula 1 favoriti za sezonu 2025/26. Ukoliko biste da se opustite uz neke legende ovog sporta, Niki Lauda biografija će vas vratiti nekoliko decenija nazad da se prisetite ovog velikog imena koje nas je napustilo 2019. godine.
Nastavite da pratite blog sekciju na Balkan Betu, a ako vas zanimaju motori, pročitajte Moto GP nova pravila za 2027, a saznajte i zašto je u ovom sportu Valentino Rosi dobio nadimak “Doktor”. Možete pogledati i sjajne kvote na uživo klađenje.